Een medische fout, en nu?

 In Medische fout

Twijfelt u of uw arts een fout heeft gemaakt? Weet u niet goed waar u moet beginnen? Heeft u het idee dat u niet gehoord wordt in het ziekenhuis? Wellicht kunnen wij u helpen!

Een arts heeft een inspanningsverplichting. Dit betekent simpel gezegd dat een arts zijn of haar best moet doen om een behandeling te laten slagen. U heeft dus geen garantie dat een operatie ook daadwerkelijk slaagt of dat u beter wordt zonder bijkomende complicaties.

Een arts moet bij het uitoefenen van het vak de norm van een redelijk handelend en een redelijk bekwaam vakgenoot nastreven. Anders gezegd: Hij of zij moet doen wat een andere arts in dezelfde situatie ook zou hebben gedaan. Wat een arts precies wel en niet moet doen, is niet altijd heel duidelijk. Ieder mensenlichaam is natuurlijk anders. Er zijn protocollen en richtlijnen die artsen in bepaalde situaties houvast bieden.

Ook moet een arts u goed informeren over bijvoorbeeld de mogelijke risico’s of alternatieve behandelingen. Alleen als u goed geïnformeerd bent, kunt u een weloverwogen keuze maken.

U kunt zich misschien voorstellen dat niet alles, waarvan u denkt dat het misgaat, een medische fout is. Soms is er simpelweg sprake van een complicatie. Een complicatie is een risico dat kan optreden zonder de verwijtbare tekortkoming van een arts. De arts heeft niet bijgedragen aan het ontstaan van de complicatie. De lijn tussen een verwijtbare medische fout en een complicatie is vaak erg dun. Alleen als de arts iets te verwijten valt, heeft u mogelijk recht op een schadevergoeding.

U doet er verstandig aan om uw zorgen over de behandeling eerst kenbaar te maken bij uw behandelend arts. Vaak vindt een arts het net als u vervelend als de behandeling niet verloopt zoals gewenst. Het is dan fijn om de kwestie te bespreken. De arts kan mogelijk een antwoord op uw vragen geven.

Als u er niet uitkomt met de arts kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de klachtenfunctionaris van het ziekenhuis. Dit is een ander traject dan het aansprakelijk stellen van het ziekenhuis. Hierop kom ik later terug. Het indienen van een klacht is een laagdrempelige manier om uw ongenoegen te uiten. De klachtenfunctionaris zal met u in gesprek gaan over de betreffende kwestie.

U kunt er ook voor kiezen om direct uw medische dossier op te vragen. Een arts is verplicht om inzage te geven in uw medische dossier. In uw medische dossier horen de belangrijkste dingen met betrekking tot uw gezondheid en de bijbehorende behandeling te staan. U kunt uw medisch dossier eenvoudig opvragen door een briefje te sturen naar de betreffende afdeling of langs te gaan bij de balie.

Met uw medisch dossier kunt u een jurist (en eventueel een medisch adviseur) raadplegen om de mogelijkheden te bespreken om het ziekenhuis aansprakelijk te stellen.

Uiteraard mag u ons altijd bellen voor advies. Wij staan u graag te woord en kunnen u haarfijn uitleggen wat de mogelijkheden zijn voor u.

Kortom, wat kunt u het beste doen?

  • Ga in gesprek met de arts;
  • Dien (indien u dit wenst) een klacht in bij de klachtencommissie;
  • Vraag uw medisch dossier op bij uw behandelend artsen;
  • Neem contact op met één van onze juristen om uw zaak vrijblijvend voor te leggen.
Recent Posts